6 november 2008 door Hugo Louter

Barack Obama: president 2.0?

Figuur bij Barack Obama: president 2.0? Bij het zien van de uitzinnige reacties van veel mensen na de verkiezing van Barack Obama tot president van de Verenigde Staten strijden verbazing en het gevoel van ‘zie je wel’ om voorrang. Verbazing, omdat er ondanks alle beloften en goede speeches nog helemaal niets veranderd is. Obama moet zich bewijzen in een Amerika dat oorlogen voert, in economisch zwaar weer verkeert en ook nog eens ernstig verdeeld is. Dat laatste wordt goed geïllustreerd door visuals in de New York Times van gisteren: het platteland is overweldigend Republikeins en Obama heeft zijn overwinning voornamelijk te danken aan stedelingen en zwarten.

Zie je wel
Mijn ‘zie je wel’-gevoel wordt veroorzaakt door de slimme manier waarop het Obama-kamp gebruik gemaakt heeft van de mogelijkheden van internet. ‘Online media profiteren van verkiezingen’ schreef ik in januari. Welnu, het omgekeerde is evenzeer waar. Een vergelijking tussen de Facebook- en MySpace-pagina’s van beide kandidaten laat zien dat Obama bijna vier keer zoveel vrienden online heeft dan McCain (2,4 miljoen op Facebook en 833.000 op MySpace). Het aantal video’s van het ‘Obama-channel’ op YouTube is veel groter dan dat op het McCain-channel en bereikte veel meer kijkers. Hetzelfde geldt voor Twitter.
Het inschakelen van de nieuwe media is ongetwijfeld niet de verklaring voor het succes van Obama. Forrester-analist Jeremiah Owyang wijst er wel op dat het wellicht niet alleen de slimme toepassing van online sociale media is geweest die Obama een voorsprong heeft gegeven op McCain. Er bestaat een oorzaak-gevolgprobleem, want sowieso spraken Obama’s ideeën meer tot de verbeelding van jongeren en mensen die actief zijn op het internet. Desondanks: als je het gevoel hebt dat er een vriend van je verkozen is tot president, heb je meer reden om uit je dak te gaan dan wanneer een meneer van 72 jaar het Witte Huis betrekt.
Plaatje bij Barack Obama: president 2.0?

reageer

Reacties

  1. 6 november 2008, 14:04, Webstrategie Magazine zegt:

    De online campagne is gemaakt door Blue State Digital. Zie twee interviews met de cto:
    http://www.netr.nl/?p=85